Aynı faaliyet dönemine ait iki ayrı denetim kurulu raporu hazırlanabilir mi

                                                                         T.C.

SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI

Teşkilatlandırma Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı        : B 14 0 TGM 0 10 00 02-                                                                            

Konu     : Aynı faaliyet dönemine ait iki ayrı

                  denetim kurulu raporu hazırlanması.

 

 

 

……………. VALİLİĞİNE

(Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü)

 

 

İlgi: 30.01.2009 tarihli ve 998 sayılı yazınız.

 

İlgi yazınızda, S.S. ……………….. Kooperatifi eski denetim kurulu üyeleri tarafından Müdürlüğünüze verilen dilekçede, anılan kooperatifin 11.05.2008 tarihinde yapılan genel kurul toplantısında ibra edilerek görev süreleri tamamlanan denetim kurulu üyelerinden (01.01.2008-31.05.2008) dönemine ait denetim kurulu raporu düzenlenmesinin istenildiği ifade edilmekte ve Bakanlığımızca hazırlanan 11.06.2008 tarihli Tebliğ doğrultusunda; aynı faaliyet dönemine ilişkin genel kurulda iki ayrı Denetim Kurulu Raporunun düzenlenip düzenlenemeyeceği ile iki ayrı dönemin ibralarının yapılması esnasında bir dönemin ibra edilmemesi sonucunda meydana gelecek sonuçlar ile yapılması gereken işlemler hususunda bilgi talep edilmektedir.

                1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 66 ve 67. maddeleri ile S.S. ………. Kooperatifi Örnek Anasözleşmesinin 54 ve 55.  maddelerinde denetim kurulu üyelerinin görev, yetki ve sorumlulukları belirtilmiştir.

                Kooperatifler Kanunun 24. maddesinde; “Yönetim Kurulunun gelir gider farklarının dağıtım şekli hakkındaki tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço ve denetçilerin 66 ncı madde hükümlerine uygun olarak tanzim edecekleri rapor genel kurulun yıllık toplantısından en az 15 gün öncesinden itibaren bir yıl süre ile Kooperatif merkezinde ve varsa şubelerinde ortakların tetkikine amade tutulur.” denilmektedir.

                Diğer taraftan, denetçiler, Kooperatifler Kanununun 67/1. maddesi çerçevesinde, her yıl yazılı bir raporla beraber tekliflerini genel kurula sunmakla mükellef olup, bu raporun iki olağan genel kurul toplantısı arasındaki sürede denetim kurulu üyelerinin kanun ve anasözleşmeyle yüklendikleri görevlerini yansıtması gerekmektedir.            

                İlgi yazınızda anılan kooperatifin eski denetim kurulu üyelerinin 11.05.2008 tarihinde yapılan genel kurul toplantısında ibra edilerek görev sürelerini tamamladıkları ve yerlerine yeni denetçilerin seçildiği anlaşılmakla birlikte, bu kişilerin Kanun ve anasözleşme ile yüklendikleri denetim görevlerini 01.01.2008 ile 11.05.2008 tarihleri arasında yapıp yapmadıkları ve bu tarihler arasında da görevlerini yapmaları halinde bunu Denetim Kurulu Raporuna yansıtıp yansıtmadıkları anlaşılamamıştır.

                Öte yandan, örnek anasözleşmenin “Bilançonun Tasdiki ve İbra” başlıklı 36. maddesinde “Bilançonun tasdikine dair olan genel kurul kararı yönetim kurulu ile denetim kurulunun ibrasını da kapsar. Ancak, bilançoda bazı hususlar gösterilmemiş veya bilanço yanlış olarak düzenlenmiş ise bilançonun tasdiki ile bu organlar ibra edilmiş olmazlar.

Denetim raporunun okunmasından önce bilanço ile hesapların kabulü hakkında verilen kararlar geçerli değildir.” denilmektedir 

Buna göre, iki ayrı Denetim Kurulu Faaliyet Raporunun düzenlenmesi ve ayrı ayrı genel kurula sunulması gerektiğinden bahisle her iki raporun ibrasıyla ilgili olarak da örnek anasözleşmenin 55. maddesi hükmü doğrultusunda değerlendirme yapılması uygun olacaktır.

                Ayrıca, eski denetim kurulu üyelerinin 01.01.2008-11.05.2008 tarihleri arasındaki görevlerini yerine getirmemeleri halinde, kooperatife ait bilgi ve belgelerin, Kooperatifler Kanununun 67/1. maddesi kapsamında eski denetçilere verilmesi mümkün bulunmamakta, bu döneme ilişkin denetim faaliyetinin görevde bulunan denetçiler tarafından yapılması gerekmektedir.

      KAYNAK: https://ticaret.gov.tr/data/5d41a37613b87639ac9e016f/2018%20%C3%96ncesi%20Genel%20Bakanl%C4%B1k%20G%C3%B6r%C3%BC%C5%9Fleri.docx